NAYA homepage

5 TIPS TIL EN BEDRE CV I 2021

  • Publisert 02.02.21
  • ~
  • Emeline Braatlund Larsen

Med disse enkle stegene fikk jeg drømmejobben.

I dette innlegget ønsker jeg å gi deg tips til hvordan du kan gjøre din CV enda mer imponerende – med 5 enkle grep. Jeg ønsker å dele disse tipsene fordi jeg selv fikk drømmejobben ved å følge disse stegene!

1: GRATIS KURS PÅ NETT

Utenom de «vanlige kriteriene» for hva en CV skal inneholde kan det være lurt å piffe CVen med noe ekstra. Mitt første tips er derfor å ta korte og gode kurs på nett, som styrker og underbygger det du kan og interesserer deg for. Utdannet.no har ekstremt mange gode tilbud hvis du ønsker å bli litt flinkere i noe. De tilbyr blant annet 43 kurs i tema “business” og 49 kurs i tema “markedsføring”! Har du for eksempel lyst til å jobbe som digital markedsfører er det ulike kurs du kan imponere med.

Fra utdannet.no kan du ta ulike kurs for å bli en bedre markedsfører på nett:

  • Digital markedsføring dette kurset gir deg en god og enkel innføring i selve faget digital markedsføring. Kurset er gratis.
  • Google Analytics er verktøyet du bruker for å for eksempel analysere dataene som du får inn via bloggen din. Jeg har en egen markedsføringsblogg og Google Analytics blir derfor brukt til å se hvor mange som har kikket på bloggen min, hvilke innlegg som har flest klikk, hvor leserne mine er fra, hvor gamle de er også videre. Dette gjør det eksempelvis lettere for meg å vite hva folk liker å lese. Dette kurset er også helt gratis!
  • Google Ads, tidligere kalt Google AdWords, er et nettbasert annonseverktøy fra Google, der hvem som helst kan gå inn og by på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Et meget nytt verktøy å kunne om du interesserer deg for digital markedsføring. 

2: DESIGNET PÅ SELVE CV´ EN

Bildet hentet fra Stepstone.

Når du skal på intervju er det viktig å ha papirene i orden. Mitt korte og enkle tips er derfor å gjøre det så enkelt og pent som mulig. Bare se på eksempelet over. Verktøyet som funker å bruke her er for eksempel canva.com. Er du ikke enig at CVen til høyre ser faktisk mye bedre ut?

3: VÆR SYNLIG

Det er viktig når du skal søke på ulike jobber at også jobben du søker på, kan søke etter deg. De gjør som regel alltid research for å se hvem du er og hvordan du oppfører deg online eller i de ulike sosiale kanalene. Mine tips er derfor å opprette LinkedIn-profil og være synlig på Twitter og Instagram. LinkedIn kan sammenlignes med en levende CV. Der kan du legge til dine studier, erfaringer, ferdigheter osv. Her er det lett å følge med på drømmebedriften sin profil, og se når de lyser ut stillinger etc. Det er også en perfekt plattform for nettverksbygging.

Les mer om viktigheten av LinkedIn på min blogg her.

Twitter og Instagram er også kanaler hvor du bør være representert, spesielt hvis du vil søke på jobb innen digital markedsføring. Dette viser at du bryr deg om å være aktiv og følge med på trender i den digitale verden. Det kan være lurt å være synlig på disse flatene nettopp for å vise at du byr på deg selv og følger med på alt som skjer rundt deg.

4: ENGASJER DEG

Det kan også være lurt å engasjere seg i frivillig arbeid. Noe du gjør uten å få betalt for det. Det gir et godt inntrykk av deg fordi det kan vise samfunnsengasjement eller omsorg for andre, at du gjør noe ikke bare for egen vinning. Du viser også at du yter mer enn det som forventes av deg som person. Eksempler på slike foreninger kan være Marita Stiftelsen eller Studentunionen. Du kan også finne frivillig arbeid på finn.no eller frivillig.no!

5: DET NØDVENDIGE

Som en avslutning ønsker jeg å oppsummere kort hva du absolutt bør ha med i en CV. Dette er hentet fra “Din tekstforfatter”. 

  1. Navn og annen personlig informasjon
  2. Studier
  3. Jobberfaring
  4. Frivillige organisasjoner, idrett, etc
  5. Kurs
  6. Språk
  7. IT-kunnskaper
  8. Hobbyer
  9. Referanser
  10. Bilde

Dette er de 10 elementene du bør ha med hvis du vil ha en god CV – som dekker alle områder. Hvis du i tillegg supplerer CV´en din med mine tips over, tror jeg du er meget godt forberedt! 

Jeg håper dette ga deg noen ideer til å løfte din egen CV! Lykke til med søkingen på drømmejobben.



Ekstra! Er du interessert i markedsføring? 

DA BØR DU OGSÅ LESE TIPS NUMMER 6: FAGLIG BLOGG – EN LEVENDE CV

Da jeg startet på valgfaget mitt «Digital markedsføring» på Høyskolen Kristiania, var det en av de første oppfordringene jeg fikk av foreleser – nemlig å opprette en faglig blogg. I løpet av undervisningen skjønte jeg i større grad, viktigheten av å være synlig på nett. Når bedriften skal ansette den riktige, ser de ikke bare på CV´en din, men også hvem du er på nett. Hvis de søker på navnet ditt og finner en faglig blogg vil du automatisk skille deg ut fra mengden. Skriver du i tillegg om tema som er av interesse for bedriften du søker på, vil dette gi deg et stort pluss for både deg og drømme-bedriften din.

På den faglige bloggen kan hvem som helst finne ut av hvem du er som person, med både bilde og tekst. Du kan også laste opp en video der du presenterer deg selv. Dette gjør at bedriften ser mer av din personlighet. Blogging for mange kan føles skummelt og rart, men ikke vær så kritisk mot deg selv. Skriv om emner som gjør deg nysgjerrig eller som du synes er interessant!

Tips: sjekk ut Stammen for å lære hvordan å sette opp en WordPress-blogg!

Skjermdump fra Stammen

Kilder:

Emeline Braatlund Larsen “Tips og triks til en bedre CV” Lesedato 17. januar 2021: www.emelinebraatlundlarsen.no 

Dintekstforfatter “Hvordan skrive CV? Mal 2021” Lesesato 17. januar 2021: https://dintekstforfatter.no/hvordan-skrive-cv-mal-2021/ 


Bilde av forfatteren

Emeline Braatlund Larsen

Emeline Braatlund Larsen er 23 år, gift og er bosatt i Oslo. Hun har studert markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania, med spesialisering i digital markedsføring. Nå jobber hun som digital markedsfører i Inbound. Hun har god erfaring fra både B2B-salg og markedsføring og trives svært godt i begge bransjer. Emeline er strukturert, engasjert og interessert, og er lidenskapelig opptatt av å finne riktige og gode løsninger for kundene hun jobber med. Som blogger for NAYA skal hun skrive om ulike temaer som bærekraft, rettferdighet og tekstil.